05.11. 2007

Dobré a špatné návyky ve sportovním Judo,
Gerald Lafon


z originálu
Good Drills, Bad Drills
přeložil a upravil --Ahura--

Zatímco většina sportů se u tréninku zaměřuje hlavně na způsob jak se připravit přímo pro závod či ukázku, Judo v efektivitě tréninkových metod bohužel stále zůstává pozadu. Nebo přesněji řečeno, trénink často nereflektuje požadavky závodního Judo na rychlost a efektivitu pohybů, či dokonce v horším případě jde proti nim.

Abychom lépe pochopili podstatu problému začněme s jednoduchou definicí, která nám pomůže lépe rozumět tomu, jaké dovednosti jsou ve sportovním Judo vyžadovány. Učení probíhá tehdy, když je požadovaná dovednost prováděna správně, opakovaně, ve své celistvosti a reflektuje podmínky, ve kterých bude používána či předváděna. Jinak řečeno – musíte při tréninku vytvořit stejné podmínky, v jakých později budete vystupovat. A to ať jde o soutěž, exhibici atp.

Proto se zdá být statické uchi – komi v moderním sportovním Judo neúčinné. Nebo to aspoň tvrdí Geof Gleeson, otec moderní Judo pedagogiky, ve své knize Judo for the West:

Budiž řečeno ke cti mnoha trenérů, spousta z nich už dávno rozeznala nedostatky statického uchi – komi a přešla v tréninku na uchi – komi v pohybu. Ale přestože je zde velké zlepšení oproti statickému uchi – komi, i uchi komi v pohybu má několik nevýhod. Uchi – komi v pohybu je chybně zakomponované do tréninku nejen v mnoha místních klubech, ale také často na národních či dokonce mezinárodních soustředěních. Většinou je používáno jako druh rozcvičky, na zahřátí atp. , ale mělo by být využíváno na perfekcionalizaci používaných technik. Je totiž zjevné, že ačkoliv je už zde zakomponován pohyb, stále zde chybí odpor ukeho. Pojďme se podívat na nejčastější chyby, které se objevují při tréninku:

  • záměr cvičení: ujasněte si co vlastně sledujete svým tréninkem. Cílem by neměla být kondice, technika ani nic takhle jednoduchého, ale komplexní příprava pro utkání či soutěž.
  • tempo cvičení: obvykle má tréninkové tempo daleko k rychlosti soutěžících na závodech. Špatné tempo v tomto případě negativně ovlivnit techniku!
  • špatná technika: často si Judista vybere techniku vhodnou pro určitý pohybový vzor a tempo určené trenérem – potom se často pohybujete rychleji, ale nejenom ve směru, který potřebujete, ale i stranou a dozadu. A právě to se stává velmi kontraproduktivní.
  • špatné i dobré pohyby mohou být opakovány až se stanou zvykem a tak se nám mohou stát místo přínosem spíše potíží, tedy pokud cvičíme chybně. Tím je totiž zafixujeme ve svalové paměti a těžko je budeme v budoucnu předělávat. Proto je nezbytné, abyste kladli od začátku důraz na perfektní provedení techniky.
  • vztahyna překážku v tréninku může občas být i přílišná ohleduplnost toriho k ukemu a naopak
  • celistvost techniky s ohledem na její použití v randori či shiai

Všechny tyto podmínky by měli být splněny, abyste dosáhli pokroků a úspěchů na soutěži i v běžném tréninku. To platí obzvláště pro začátečníky a středně pokročilé, tedy pro ty, kteří jsou stále v procesu učení se a formování nových návyků.

Učení se dobrým návykům

Dobrá zpráva je, že s několika malými změnami se špatné návyky stanou užitečnými. Abychom se naučili účinné a perfektně nasazené techniky, musíme se opět vrátit na začátek tohoto článku, tzn. k správnému, častému a kompletnímu opakování techniky, které reflektuje požadavky, ve kterých bude prováděno.

Takže, abychom vytvořili dobré podmínky pro nácvik, měli bychom splňovat několik bodů:

  • Začněte s definováním vašeho cíle.
  • Upravte tempo cvičení podle techniky kterou cvičíte
  • Ujistěte se, že technika je vhodná pro pohyb který zrovna provádíte.
  • Zaměřte se na komplexní techniku při každém opakování od začátku až do konce.
  • Požadujte aby váš tréninkový partner měnil postoje, úchopy, úrovně odporu atp. Buďte si ale jisti, že jako tori musíte být úspěšní při každém opakování. Uke by měl předvádět realistickou obranu, nicméně by rozhodně neměl narušovat torimu proces učení se.
  • Opravte všechny své špatné návyky, než se Vám dostanou do krve, ale nenechte se rozhodit menšími chybičkami a nedostatky. Vždyť Řím také nepostavili za den :-)
    Prof Gleeson v knize Judo for the West také zdůrazňuje tři základní pravidla J. A. Komenského, která mají velké opodstatnění i ve výuce Judo.

    1. Nepospíchejte. Aby jste mohli postoupit dále, musíte vždy dosáhnout určité úrovně. Je zbytečné začít s technikami pro černý pásek, když ještě neumíte padat.
    2. Vyhněte se technickým problémům, pokud tedy mohou být ignorovány či odloženy.
    3. Pokud je nutné obtíže překonat, zkuste to udělat se zájmem a nadšením

  • Spojte své zkušenosti v tachi-waze se zkušenostmi v ne-wazou, třeba aspoň na pár sekund přejděte po hodu do držení.
  • Ačkoliv trénink v řadách je jednoduchý a použitelný pro mnoho cvičenců najednou, není nejlepší. Raději cvičte po skupinách, aby nebyl pohyb cvičenců příliž svázaný a více se podobal podmínkám v shiai a randori.
Copyright © 2007-2008 Kodokan Judo cz

jméno:
heslo:

Created by © 2007/2011 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign