Pády

Pády (ukemi) jsou neoddělitelnou součástí juda. Jejich prvotním cílem je ochránit sami sebe před zraněním a zůstat bojeschopní. Pádem totiž boj zdaleka nekončí. Ovládat pády se nám také hodí v běžném životě při zakopnutí, pádu z kola, motorky, na náledí atd. Techniky pádů jsou založeny na ochraně citlivých částí těla, rozložení energie pádu do co největší plochy a osvojení dobrých návyků zabraňujícím zlomeninám. Techniku pádů musíme ovládat tak, že její provedení je čistě reflexivní záležitostí. Intenzivnímu procvičování pádů se věnujte tak dlouho dokud zcela neodstraníte svůj strach z pádů a let i náraz si opravnu nezačnete užívat.

Techniky ukemi máme čtyři: pád vpřed, pád vpřed s kotoulem, pád stranou a pád vzad.

Zempo–ukemi

Zempo–ukemi (pád vpřed) uplatníme pokud nám třeba někdo zezadu podtrhne nohy vzad a zároveň zatlačí naše těžiště vpřed. Při pádu jsou dlaně vedle sebe ve výši hrudníku a při dopadu odpruží od nárazu hrudník a obličej. Špičky nohou jsou ohnuté a zabrání naražení kolen.

Mae–ukemi

Mae–ukemi

Mae–ukemi (či zempo–kaiten–ukemi) je pád vpřed kotoulem. Asi nejčastěji prováděný. Uplatníme ho při pádu dopředu, když naše tělo může rotovat do kotoulu. Rozdělujeme jej na pravou a levou variantu. U pravé varianty padáme přes pravou ruku mírně ohnutou do oblouku a levá ruka slouží v první fázi jako pojistka vedle. Hlavu máme přitisknutou na hrudníku, abychom se neudeřili do zátylku, a nohy jsou natažené vedle sebe. Úder kotníky o sebe není nic příjemného. Celé tělo se v průběhu pádu stočí do pěkného kulatého kotoulu. Následuje úder levou rukou dlaní o zem pro odvedení energie pádu a pokud máme možnost přejdeme opět do stoje. V případě, že nás soupeř na zemi podrží či se prostě pro to rozhodneme, končí pád v leže na zemi po odplácnutí levé ruky.

Yoko–ukemi

Yoko–ukemi je pád stranou opět s dvěma variantami. U pádu vpravo protáhneme pod sebe nataženou pravou nohu (směrem doleva) a současně s dopadem těžiště na zem udeříme pravou rukou dlaní dolu. Hlavu udržujeme nad zemí. Nohy dopadají vedle sebe, kdy pravá noha je natažená a levá noha je mírně ohnutá v koleni a dopadá chodidlem na zem.

Ushiro–ukemi

Ushiro–ukemi

Ushiro–ukemi je pád vzad. Snažíme se co nejrychleji snížit své těžiště a sedáme si co nejblíže za paty. Zakulatíme záda a v okamžiku dotyku lopatek o zem udeříme oběma rukama o zem dlaněmi dolů. Hlava je přitisknutá k hrudníku. Nyní můžeme opět vstát dopředu nebo přitiskneme hlavu k jednomu rameni a přes druhé rameno se překulíme vzad.

Copyright © 2007-2008 Kodokan Judo cz

jméno:
heslo:

Created by © 2007/2011 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign