14.08. 2007

Randori, Ted Fehlhaber


z originálu
Randori
přeložil a upravil --Ahura--


Tréninková metoda známá pod názvem randori je jedna z metod, která se používá při přípravě studentů na mohojiai. Mohojiai je jedna z forem volného boje, která se také používá v Dan Zan Ryu Jujitsu. Randori je limitovaná a částečně omezená forma mohojiai. Tato omezení a limity jsou zde kvůli bezpečnosti bojovníků a z určitých tréninkových důvodů. Cílem tohoto článku je nabídnout studentům i učitelům nové nápady pro trénink i praxi.

Randori je opravdu vynikající pro trénink nage waza / hody, porazy a strhy / a žime waza / techniky škrcení /, protože pomáhá studentům bezpečně se naučit aplikace technik a pohybů z kat , použít je v reálném čase a případně se zaměřit na cíle, které bojovník zrovna sleduje / pilování určité techniky, rychlosti atp. /. Právě princip Ju se stává v randori rozhodujícím – rozvíjíme zde naši flexibilitu a přizpůsobivost měnícím se podmínkám. Snažíme se nezafixovat naši mysl určitou technikou či vítězstvím, ale naopak reagujeme na ukeho chyby a snažíme se jich bezprostředně a bez přehnaného úsilí využít. Je pouze jediná cesta jak se tomuto cíli přiblížit – tréninkem.

Chaos

Tajemství tohoto cvičení nám může pomoci poodhalit překlad japonských znaků, které vysvětluje Professor Jenkins. Literárně, Ran znamená chaos nebo náhodu a dori znamená držet. Takže vlastně máme náhodné, chaotické držení, vlastně tedy volný boj. To je právě v naprostém opaku proti formám kata, kde oba dva bojovníci mají přesně určené pohyby do nejmenších detailů a pilují je k naprosté dokonalosti.

Judo Randori

V moderním Judo randori často spočívá v praktikování hodů. Je limitováno několika pravidly : žádné údery, žádné páky s výjimkou páky na loket a s omezením v určitých technikách nage waza. V ideálním případě by to mělo být skvělé tréninkové cvičení, v praxi se ale často spíše setkáte s řevnivostí, kdy oba soupeře zajímá pouze jejich vítězství a nic jiného. To bohužel odebírá radost ze cvičení, možnost se něco nového naučit a zabraňuje studentům Judo zkoušet nové techniky, které si potřebují otestovat.

Důležitou podmínkou, abychom toto vše pochopili, je správný trénink, kde spolu cvičí partneři na různých úrovních pokročilosti, různých váhových kategorií a výšky. Princip minimální síly a maximální účinnosti je právě tou metou, která by zde měla být aplikována a snad i pokořena. Bojovník, který je pokročilejší, by zde měl ubrat na síle téměř na úroveň svého slabšího soupeře a snažit se změnit svůj cíl – místo původního záměru hodit soupeře za každou cenu, by se měl spíše soustředit na to, aby provedl techniku s minimálním úsilím a technicky dokonale. Například pokud spolu cvičí držitelé 1. danu a 2.kyu , tak černý pás sníží intenzitu svých technik těsně nad protivníkovu úroveň, což modrému pásu dá možnost zvýšit výkonnost a neustále zlepšovat své techniky, naproti tomu černý pás se může soustředit na provedení hodu, časování, nástupy a vychýlení. V tomto druhu praktikování randori oba soupeři mají možnost hodit protivníka i být hozeni a oba mají možnost se zlepšovat.

Mohojiai a randori jsou považovány za 2 základní fáze v tréninku jujitsu a to hledání a rozvoj. V těchto fázích se adept učí praktikováním, takže z počátku dělá mnoho chyb, zbytečných pohybů atp. Teprve později přichází na ideální řešení problému a tříbí svoje technické schopnosti. Často se však tak stává až po několika letech tréninku. V Jujitsu i Judo to je stejné – používej randori k tomu, abys dělal chyby, pouč se z nich a najdi řešení.

Někdy se stane, že sensei může randori nějakým způsobem omezit. Tím může zdůraznit nějaké techniky, u kterých cítí, že někomu ze studentů dělají problémy.

Například

  • Určité techniky
  • Dovolte pouze určité techniky, jako např. ashi waza atp. To může pomoci zaměřit trénink na specifickou skupinu technik, nebo i pomoci novým studentům, jejichž technika není zatím na takové úrovni.

  • Limit v intenzitě
  • Udejte limit na kolik procent se má cvičit. Začněte radši na nižší úrovni, všichni mají tendenci zrychlovat. S pokročilejšími zvyšujte intensitu až na 100% .

  • Omezení stran
  • Všechny techniky na levou stranu vám ukáží, kdo cvičí na obě strany stejně intenzivně. Je to skvělé cvičení na sutemi waza, začínejte ale raději pomalu 

  • Omezení rolí
  • Oba soupeři mohou střídat nejen formu uke – tori, ale i uke - uke a tori – tori. Nebo každý má jeden hod, známé jako uke – tori.

  • Staré Judo
  • Dovolte pouze perfektní hody /ippon /. Bojujte dokud jeden ze soupeřů neudělá ippon. Potřebujete ale rozhodčího, který by to bodoval a počítal. Je to také skvělá příležitost pro začátečníky vidět čisté techniky a nechávat se inspirovat k lepším výkonům.

  • Kombinace
  • Kombinujte jakékoliv limity výše uvedené. Např. pouze techniky nohou, tori – tori, 50 % intenzita.

Žime nebo Ne Waza

Je vlastně Randori na zemi. Začínejte vždy s oběma soupeři na zemi a ukončete až po “odplácání „.

Omezení

  • Určité techniky
  • Dovolte opět jen určité techniky, např. škrcení, páky na ruce atp. Pomůže vám to zaměřit se na určitou skupinu technik, kterou třeba právě studujete.

  • Limit v intenzitě
  • Viz výše.

  • Pozice na začátku
  • Můžeme začínat na zádech, na břiše, v hříbku, v kleče atp. Jsou opět doporučovány všechny možné kombinace.

  • Čas
  • Limitujte dobu trvání jednoho kola. Kratší časové úseky, řekněme třeba 1 minuta mají za úkol hlavně soustředit se hlavně na rychlost, akci či obranu. Delší doba, může být řekněme až 10 minut nás nutí zároveň i přemýšlet nad energií, rozložením sil atp.

  • Konečná pozice
  • Vyberte část těla, při jejímž dotyku na tatami se duel ukončí. Může to být rameno, záda, zápěstí atp.

A teď už je to jen na vás – začněte cvičit, používejte hlavu a hledejte a rozvíjejte svoji techniku. Pak teprve uvidíte krásu a hlubší smysl technik, které cvičíte v kata.

z anglického originálu přeložil a upravil --Ahura--
(Copyright The Kiai Echo) please see copyright notice


Copyright © 2007-2008 Kodokan Judo cz

jméno:
heslo:

Created by © 2007/2011 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign